Nieuwtjes

 

Brandstofbenamingen.

 

Vanaf 12 oktober 2018 wordt in alle landen van de Europese Unie de benaming voor brandstofen gelijk geschakeld.

Dus nergens meer zoeken wat benzine of diesel is waar je ook bent.

Hieronder vinden jullie de nieuwe benamingen. Het zal in het begin zeker even opletten worden om geen problemen te hebben. Druk eventueel de lijst af en leg die bij jou in de wagen om voor het tanken even te controleren.

 

• Benzine

Het etiket voor een brandstof van het type benzine is cirkelvormig. De 'E' gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de benzine bevat.

 

 

 

 

 

• Diesel

Het etiket voor een brandstof van het type diesel heeft de vorm van een vierkant. De 'B' gevolgd door een cijfer duidt het gehalte aan biobrandstof aan dat de diesel bevat. XTL betekent synthetische diesel.

 

 

 

 

 

 

• Gasachtige brandstoffen

Het etiket voor een brandstof van het type gas heeft de vorm van een ruit. Het betreft waterstof, cng, lpg en lng.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milieunormen in Frankrijk.

Wie naar Frankrijk op reis gaat of er moet zijn voor beroepsdoeleinden houdt vanaf nu best rekening met milieunormen in verschillende steden.

Zo is het in Parijs, Grenoble en Lyon reeds verplicht om een Ecosticker te hebben waaruit blijkt dat uw voertuig aan de normen voldoet die men op dat ogenblik voorschrijft.

Deze sticker kost je amper 4,80 euro en voor die prijs wordt hij zelfs thuis toegestuurd. De boetes voor het niet bezitten van die sticker in de zones die er een verplichten kan oplopen tot meer dan 100 euro. Doe dus best het nodige voor je vertrekt.

Ga ook niet zomaar naar eender welke website om die te bestellen want er zijn kapers op de kust die er geld in hebben gezien en die soms tot +/- 30 euro durven vragen.

In de nabije toekomst komen er nog vele gemeenten bij die dezelfde normen gaan toepassen. zo is het vanaf september de beurt aan Lille, Straatsburg, Bordeaux en Montpellier. Later komen daar ook nog Reims, Epernay, Dijon enz. bij.

Die ecosticker kan je enkel kopen via de Franse website van "Crit-air".

Nu heeft het bestuur van UML een vertaling gemaakt van de regelgeving hieromtrent omdat niet iedereen de Franse taal echt machtig is om die reglementen te lezen. Dit document helpt je stap voor stap doorheen de procedure en zo is het kinderspel om snel in orde te zijn.

Vraag hier de PDF aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

************

 

Dashcams.

 

Even opletten voor wie een dashcam heeft in de motorhome want niet overal wordt die toegelaten.

Het is zo dat het gebruik ervan in Luxemburg - Oostenrijk en Portugal verboden is en dat het in Duitsland - Spanje en Zwitserland wordt af geraden.

In de andere landen, waaronder België, is er nog geen verbod op maar men moet wel rekening houden met de wet op de privecy .

Zo mag men eigenlijk nooit filmen op privéterrein maar in vele landen worden dan wel, bij ongeval of gevallen van agressie, de gemaakte beelden aanvaard in de rechtbank.

 

Feit is dat men zich overal maar best aan de regels houdt en geen onnodige zaken moet filmen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

een van de vele mogelijke modellen

 

************

 

Opgelet bij het laden van de motorhome.

 

Net voor het verlof wordt overal alles in gereedheid gebracht om de ultieme maatregelen te treffen voor de reis. En die reis moet natuurlijk weer de nodige rust en ontspanning brengen.

Maar bedenk dan eventjes dat het ook een grote telleurstelling kan worden als je bij een eventuele controle onderweg te maken krijgt met de melding dat je overladen bent!

Dat is niet alleen een serieuze domper op het reisplezier, maar kan ook een grote homp uit het reisbudget nemen want de boetes op overlading zijn niet miniem.

Daarom is het zeker een absolute aanrader om even naar een industrieterrein te gaan in de buurt en de motorhome te laten wegen voor je met inladen begint. Dan kan men zien wat er al dan niet mee moet en waar je gewicht kunt mee besparen. Zo’n weging ergens bij bv een bouwfirma, of zelfs na een vraagje bij de autocontrole, kost je dan misschien een paar euro’s maar dat weegt zeker niet op tegenover de eventuele boetes die je kan oplopen onderweg.

We hebben voor jou hier een samenvatting gemaakt van de mogelijke boetes in de meest bezochte landen in Europa.

 

België: ondanks wat verkopers je ook verteld hebben bij aankoop van de motorhome is een tolerantie van 2 tot 5 procent (MTM tot 3500kg = 70 tot 175 kg) mogelijk. Volgens het teveel gewicht kan de boete oplopen van 110 tot 330 euro met een maximum van 4 000 euro.

 

Denemarken: voor de bestuurder van een motorhome van max. 3,5 ton MTM (huurder van de motorhome) bedraagt de boete 10 euro per procent overgewicht. Voor de eigenaar komt er nog 20 euro per procent overgewicht bij. Voor een voertuig van + 3,5 ton is dat respectievelijk 20 euro voor de bestuurder en 50 euro voor de eigenaar. Dus hier is het opletten als je uw persoonlijke wagen uitleent aan familie of vrienden.

 

Duitsland: bij een overlading van meer als 5 procent is er voor bestuurder en eigenaar een boete van 10 euro, bij overlading van meer als 10 of 15 procent bedraagt de boete 30 of 35 euro. Dus relatief “goedkoop”. Bij overlading van meer als 20 procent is de boete al 95 euro. 25 tot 30 procent overladen is de boete al 140 tot 235 euro.

 

Frankrijk: bij een overlading van het voertuig bedraagt de boete al snel 135 euro, met een maximum tot 750 euro. Bij overlading van + 5 procent kan het voertuig zelfs in beslag genomen worden.

 

Groot Brittannië: eender hoeveel het voertuig overladen is komt de boete ten minste 60 pond (+/- 70 euro). Het maximum hier ligt omgerekend rond de 6 000 euro.

 

Italië: het totaal gewicht van de motorhome mag niet meer dan 5 procent overladen zijn. Overtredingen hiertegen worden beboet met een bedrag van 41 euro tot maximaal 1 682 euro.

 

Nederland: overladen zijn vanaf 10 procent kost je daar 120 euro en dat met een maximum van 470 euro.

 

Oostenrijk: overladen zijn tot 5 procent kost je daar al 90 euro. Van 6 tot 10 procent loopt het op tot 170 euro. Vanaf 11 procent tot 15 procent kost het je 210 euro maar daar komt dan nog een persoonlijk vast te leggen administratieve boete bij. De maximum bedraagt hier 5 000 euro. Ook kan er dan dat bij het vaststellen van de overlading de kosten voor extra weging op de bestuurder verhaalt worden alsook de kosten voor het overladen naar een ander voertuig.

 

Spanje: bij een totaalgewicht van het voertuig tot 10 ton, bedraagt de boete voor overlading tussen 6 en 15 procent tussen de 301 en de 400 euro. Overschrijden van het MTM tussen 15 en 25 procent loopt de boete al op van 1 501 tot 2 000 euro, is de overlading meer dan 25 procent bedraagt de boete 3 301 tot 4 600 euro.

 

Zweden: bij overlading van meer als 1 (één) procent kost dat al 2 000 kronen (+/- 200 euro). Meer als 20 procent overladen is dat bedrag al 2 500 kronen (250 euro), 30 procent overladen betaal je 3 000 kronen (300 euro) en 40 procent overladen komt het al op 4 000 kronen (400 euro).

 

Zwitserland: bij een overlading van meer dan 100 kg. bedraagt de boete al snel 85 euro. Bij motorhomes tot 3,5 ton MTM kost overladen van 100 kg tot 5 procent (175 kg) al vlug 170 euro. Motorhomes van + 3,5 ton die overladen zijn tussen 100 kg en 5 procent, maar minder dan 1 000 kg kost het je 215 euro. Is de overlading meer dan 5 procent dan volgt er een gerechtelijke vervolging en voor buitenlanders kan volgen. In ieder geval moet het overgewicht afgeladen worden.

 

Bij de voorgaande gegevens is het duidelijk dat men heel goed moet opletten bij het laden van het voertuig voor het vertrek. Deze boetes zijn hier nu niet direct om geldgewin te doen maar gaat wel degelijk met de veiligheid van bestuurder, inzittenden alsook voor andere weggebruikers want een overladen voertuig reageert niet zoals het hoort te doen in een noodsituatie.

In geval van een ongeval kan het hierbij ook zijn dat de verzekering zich om die reden voor de kosten verhaalt op de verzekeringsnemer en dat kan ook een dure aangelegenheid worden.

 

Dus, wat verkopers je ook proberen wijs te maken bij de aankoop, stel uw veilig en zorg voor een degelijk weging zoals de wet het voorschrijft. Wie de motorhome al langer heeft is het dus aan te raden gewoon eens te laten wegen voor men vertrekt. In een bestaande motorhome gaat heel weinig uit, maar er steeds maar bij, beetje bij beetje. Denk maar aan camping tafel en- stoelen, een barbecue, zonnepaneel, luifel, extra boeken enz.

 

En nog, een verwittigd man is er twee waard!!!

 

Onze bron is REISEMOBIL INTERNATIONAL uit Duitsland.

 

 

 

 

************

 

Roamingkosten in het buitenland.

 

Oppassen met bellen, surfen of gamen in het buitenland!!!

 

Iedereen denk dat de roamingkosten in het buitenland gewoon zijn afgeschaft sinds juni vorig jaar maar velen komen bedrogen uit!

Als je na verlof thuiskomt en de rekening van de telefoon krijgt kan het zijn dat je erg schrikt als je het verschuldigde de bedrag ziet. Dus vooraf eens nazien wat uw abonnement inhoud is zeker aan te raden.

 

Veelal is in die bundel het internet begrepen maar soms wel tot een bepaalde limiet, alleen wat in uw bundel of abonnement zit is gratis in de EU. Maak, als de kans er is, gebruik van gratis WIFI punten zoals op een camping, een restaurant of zelfs op bepaalde plaatsen in steden.

 

Nu is het zo dat dit enkel in de EU van toepassing is en daar zijn, hoe raar het ook klinkt, Monaco, Andorra en Zwitserland niet bij!!!!

 

Ook het Verenigd Koninkrijk, en dus ook Noord Ierland, zal er uit verdwijnen vanaf 28 maart 2019 (Brexit weet je wel).

 

Ook Cyprus is een apart geval. Je hebt in het Europese deel wel gratis roaming maar NIET in het Turkse deel of in de neutrale zone.

 

Nogmaals, kijk voor je vertrekt na wat uw bundel bevat of vraag inlichtingen bij uw provider zo voorkom je dat je voor (dure) verrassingen komt te staan.